Frequently Asked Questions

Heb je vragen over UNDO? Hier is alles. Bekijk even de meest gestelde vragen van onze community

  • Hoe kan ik een klant worden van UNDO?

    Heel simpel! Je kan onze app downloaden om dit te doen of via onze website door een tariefplan te selecteren.

    1. Je moet eerst inloggen via ITSME om je account aan te maken.

    2. Vervolgens dien je de stappen te volgen en te bevestigen.

    3. Je zal via email een bevestiging ontvangen van je bestelling.

    Indien je een eSIM bestelt zal je een 2de email ontvangen met je QR-code zodat je deze kan installeren op je smartphone. De activatie van je nummer met een eSIM is meestal actief binnen het uur en je kan deze dus direct gebruiken. Tenzij je een nummeroverdracht gekozen hebt, in dit geval hangt de wachttijd af van je huidige operator!

  • Hoe kan ik mijn nummer bij mijn huidige operator behouden bij UNDO?

    Bij je bestelling kan je de gegevens invullen van je oude operator en wij regelen de nummeroverdracht. Zorg ervoor dat je alle velden en alle gegevens 100% correct invult voor een vlotte nummeroverdracht. Anders zal je oude operator de overdracht van je nummer weigeren.

  • Welk netwerk gebruikt UNDO?

    UNDO gebruikt het Orange-netwerk. Er is niets zo vervelend dan een video die maar niet laadt. Onze simkaarten zijn uitgerust voor 5G, zowel de eSIM als de traditionelere simkaart. Daarom kunnen onze gebruikers overal in België rekenen op een sterk en snel netwerk.

  • Hoeveel simkaarten kan ik maximaal bestellen?

    Je kan tot 7 simkaarten bestellen als privé-gebruiker en tot 25 simkaarten als bedrijf.

  • Hoe kan ik een klant worden van UNDO met een bedrijf?

    Heel simpel! Je kan onze app downloaden om dit te doen of via onze website door een tariefplan te selecteren.
    1. Je moet eerst inloggen via ITSME om je account aan te maken.
    2. Vervolgens dien je de stappen te volgen en te bevestigen.
    3. Je zal via email een bevestiging ontvangen van je bestelling.
    4. Stuur ons nadien een email op “support@undo.be” met de details van je bedrijf: Bedrijfsnaam, voor- en achternaam van de legale vertegenwoordiger, adres van het bedrijf en BTW-nummer. We doen dan het nodige om je account te veranderen van een privé-account naar een bedrijfsaccount.

    Indien je een eSIM bestelt zal je een 2de email ontvangen met je QR-code zodat je deze kan installeren op je smartphone. De activatie van je nummer met een eSIM is meestal actief binnen het uur en je kan deze dus direct gebruiken. Tenzij je een nummeroverdracht gekozen hebt, in dit geval hangt de wachttijd af van je huidige operator!

  • Hoe koop ik een eSIM?

    Tijdens je bestelling kan je ervoor kiezen of je een eSIM of een normale SIM wenst.
    Indien je een eSIM bestelt moet je eerst het merk van je smartphone selecteren en het model zodat we weten of je toestel wel compatibel is met een eSIM. Indien dit het geval is raden we je ten sterkste aan om voor een eSIM te kiezen aangezien de CO2-uitstoor hiervoor drastisch lager is vergeleken met een normale SIM-kaart.

  • Waarom kiezen voor een eSIM?

    Een eSIM is een digitale SIM-kaart, die de traditionele fysieke SIM-kaart vervangt. Bij UNDO betaal je geen kosten voor dit type SIM-kaart. Dankzij een eSIM ben je bovendien enkele minuten na je bestelling al aan het surfen, bellen en sms’en want de activatie gebeurt veel sneller dan een traditionele fysieke SIM-kaart. Let op: niet alle toestellen ondersteunen een eSIM. Toestellen die dat wel doen, hebben ook ruimte voor een fysieke simkaart. Met zo’n Dual SIM-toestel sla je dus 2 vliegen in één klap. Je kunt twee nummers gebruiken, en dus ook twee abonnementen.
    In vergelijking met een traditionele fysieke simkaart heeft een eSIM tal van voordelen:
    – Activatie gebeurt digitaal dus er is geen wachttijd meer
    – Je kiest voor een milieuvriendelijker alternatief, zonder plastic
    – Je kunt super gemakkelijk tussen 2 nummers switchen als je een Dual SIM smartphone hebt. Je bepaalt dus zelf met bijvoorbeeld welk nummer je belt, en met welk nummer je surft.
    – Buiten de EU kun je makkelijk een lokale SIM-kaart gebruiken.
    – Smartphone verloren of gestolen? Dan activeer je in 1-2-3 een nieuwe eSIM op je vervangtoestel.
    – Je moet geen fysieke SIM-kaarten meer wisselen.

  • Hoe activeer ik een eSIM?

    Wanneer je een eSIM hebt besteld zal je een email ontvangen met de installatieprocedure.
    Is deze eSIM voor een andere persoon? Stuur deze email dan door zodat de eSIM op zijn/haar toestel kan geïnstalleerd worden.

    Volg deze stappen voor de eSIM installatie:
    – Scan de QR-code uit de email met de camera van je toestel
    – Volg de stappen en ontgrendel je eSIM met de PIN-code uit je email

    Na het scannen van de QR-code en het installeren van het profiel zal je een SMS ontvangen wanneer je eSIM geactiveerd is.
    Belangrijk: verwijder de geînstalleerde eSIM NIET van je toestel want je kan de QR-code maar 1x installeren!

    Let op: als de installatie met bovenstaande stappen niet lukt kan je het ook manueel doen:
    – Voor Apple : ga naar “Instellingen”” > “Mobiel netwerk”” > “Voeg eSIM toe” > “Gebruik QR-code” en vervolledig de stappen
    – Voor Android :
    1.Ga naar > “Instellingen”
    2. Klik op “Verbindingen”
    3.Ga naar “SIM-Kaartbeheer”
    4.Klik op “eSIM toevoegen”
    5. Klik op “QR-code van serviceprovider scannen”
    6.Klik op “Toevoegen” om een nieuw mobiel abonnement toe te voegen.
    7.Klik op “OK” om het nieuwe mobiele abonnement in te schakelen.

  • Hoe vervang ik mijn normale simkaart door een eSIM? (SIM SWAP)

    Je kan een SIM SWAP bestellen in je app of in “My account” op undo.be. In “My account” bij “Jouw tarief” kan je gaan naar “Beheren” en dan kiezen voor een “SIM SWAP”. Je kiest dan voor een eSIM en je volgt de stappen. Je zal dan via email een QR-code ontvangen waarmee je je eSIM dan kan installeren.

  • Hoe vervang ik een eSIM door een normale simkaart? (SIM SWAP)

    Je kan een SIM SWAP bestellen in je app of in “My account” op undo.be. In “My account” bij “Jouw tarief” kan je gaan naar “Beheren” en dan kiezen voor een “SIM SWAP”. Je kiest dan voor een Normale SIM en je volgt de stappen. Wanneer je de SIM-kaart thuis ontvangen hebt kan je deze activeren in “My account”.

  • Mijn PIN-code is geblokkeerd. Waar vind ik mijn PUK-code?

    Als je per ongeluk 3 keer een verkeerde PIN-code hebt ingevoerd, wordt je SIM-kaart geblokkeerd. Dat is om deze te beschermen tegen het gebruik door onbevoegden.
    Om hem te deblokkeren moet je de PUK-code (Personal Unblocking Key) gebruiken. Deze PUK-code staat op het plastic kaartje waaruit je SIM-kaart komt. Bewaar deze code op een veilige plaats en niet bij je gsm-toestel.
    Om je SIM-kaart te deblokkeren volg je de instructies die op je scherm verschijnen, na het intoetsen van de pukcode.

  • Hoe verander ik mijn PIN-code?

    De standaard PIN-code staat op het plastic kaartje waaruit je SIM-kaart komt. Je wijzigt deze code best in een code die alleen jij kent.
    Hoe wijzig je de PIN-code? Als je bijvoorbeeld “1375” wil als je nieuwe PIN-code: vorm **04*oldPIN*1375*1375# op je gsm-klavier en druk op de beltoets*. De PIN-code is nu veranderd in de nieuwe PIN-code.
    Om veiligheidsredenen kies je best geen opeenvolgende cijfers (1234) of dezelfde cijfers (2222).

  • Kan ik mijn PIN-code uitschakelen?

    Je kan je PIN-code van je SIM-kaart uitschakelen. Je kan dit doen in de instellingen van jouw gsm. Maar we raden je dit wel af wegens veiligheidsredenen.

  • Hoe kan ik de taal van mijn simkaart veranderen?

    Je kan de taal van je simkaart veranderen in de app en in “My account” op undo.be

  • Waar vind ik mijn simkaartnummer?

    • – Op de achterkant van je huidige simkaart
    • – In de instellingen van je smartphone:
    • – Voor iOS:
    1. 1. Ga naar ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > ‘Info’.
    2. 2. Scroll naar beneden tot bij ‘ICCID’.
    3. 3. Tik op het nummer en houd ingedrukt om deze te kopiëren naar je klembord.
    • – Voor Android:
    1. 1. Ga naar ‘Instellingen’
    2. 2. Scroll naar beneden tot ‘Over telefoon’ of ‘Over apparaat’, afhankelijk van je toestel.
    3. 3. Kies ‘Status’ en tik op ‘ICCID’.
    4. 4. Tik op het gewenste nummer en houd het ingedrukt op het te kopiëren naar je klembord.
  • Wat is een IMEI-nummer?

    Het IMEI-nummer (International Mobile Equipment Identity) is het identificatienummer van je gsm-toestel.

  • Waar vind je het IMEI-nummer?

    Bel naar de code *#06#. Het IMEI-nummer verschijnt dan op je scherm.
    Bij sommige oudere toestellen bevindt het IMEI-nummer zich onder de batterij van je gsm of op de originele doos van het toestel.

  • Mijn gsm is gestolen/Simkaart verloren

    Gelieve onze Support te contacteren.
    En je kan dan een SIM SWAP bestellen in je app of in “My account” op undo.be.

  • Welk type simkaart heb ik nodig?

    Er bestaan drie soorten afmetingen van simkaarten:
    – De normale SIM-kaart (afmetingen: 25 x 15 mm);
    – De micro SIM-kaart (ingevoerd door de iPhone 4, maar vandaag heel courant gebruikt in de meeste smartphones);
    – De nano SIM-kaart (gebruikt in sommige smartphones zoals de iPhone 6s, iPhone SE, Samsung S6, Samsung S7 en iPads).

    Bij UNDO leveren we standaard een multiformaat SIM-kaart. Deze kaart bevat alle SIM-kaarten in één handig formaat. Je hoeft enkel het gewenste formaat uit de vorm te drukken. Heb je per ongeluk het verkeerde formaat gekozen? Geen nood, de resterende formaten kan je als ‘adapter’ gebruiken: klik het kleinere formaat terug in de grotere vorm en stop deze in je toestel.

  • Wat is een limiet buiten abonnement?

    Je kan kiezen hoeveel je maximaal buiten je maandelijks abonnement kan spenderen. Als je deze limiet overschrijdt, zal je verbruik buiten je abonnement geblokkeerd worden tot het einde van de maand.

  • Hoe verander ik de limiet buiten abonnement?

    Je kan dit veranderen in de app en in “My account” op undo.be

  • Nuttige nummers (1987 + 1989)

    Voicemail:

    Om je Voicemail in te stellen of om je Voicemail berichten te beluisteren bel je het gratis nummer 1987 in België

    of het nummer +32490461997 (standaard roamingtarief) vanuit het buitenland.

    Klantendienst:
    Indien je vragen hebt kan je onze Klantendienst contacteren op alle werkdagen tussen 8u30 en 17u00 door met je Carrefour Mobile nummer te bellen naar 1989 of naar +32490461999 met een andere telefoon.

  • Mijn eSIM werkt niet

    Gelieve onderstaande stappen te volgen indien je eSIM niet werkt:
    – zorg ervoor dat in de instellingen van je gsm de eSIM actief staat en ontgrendeld is met de PIN-code (de PIN-code kan je terugvinden in de email met de QR-code die je kreeg voor de installatie).
    – indien je nog een (oude) fysieke simkaart in de gsm hebt steken kan je deze er best uithalen
    – je kan best ook de eSIM instellen als primaire SIM. Want als je meerdere SIM-kaarten/eSIM’s in je gsm hebt steken dan kan het zijn dat de UNDO eSIM een secundair nummer is. Je moet deze dan instellen als primaire SIM zodat je oproepen/sms’en/surfen zullen gebeuren met de UNDO eSIM.

    Herstart na de bovenstaande stappen ook eens je toestel zodat er een nieuwe netwerkverbinding tot stand komt.
    Heb je nog steeds geen netwerkbereik met je eSIM? Bestel dan een SIM SWAP om een nieuwe eSIM te installeren

  • Mijn eSIM overzetten naar een andere gsm

    Je huidige eSIM overzetten naar een andere gsm kan je doen door een SIM SWAP te bestellen in je app of in “My account” op undo.be. In “My account” bij “Jouw tarief” kan je gaan naar “Beheren” en dan kiezen voor een “SIM SWAP”. Je kiest dan voor een eSIM en je volgt de stappen. Je zal dan via email een nieuwe QR-code ontvangen waarmee je je eSIM dan kan installeren op je andere gsm.

  • Hoe kan ik mijn Voicemail activeren?

    De dienst voicemail werkt als een klassiek antwoordapparaat. Deze dienst is gratis. Om de voicemail in te stellen hoef je gewoon te bellen naar 1987 en een welkomstboodschap voor je voicemail instellen.
    Het standaardbericht luidt: “”Dit is de voicemail van…”” gevolgd door je gsm-nummer.
    Als je je voicemail personaliseert dan kan je indien gewenst je eigen welkomstbericht opnemen en instellen.

  • Voicemail deactiveren/reactiveren

    Om je voicemail uit te schakelen, bel je het gratis nummer 1987 (met je gsm) en kies optie 4 «om je voicemail te deactiveren of te reactiveren». Hierdoor wordt je voicemail direct uitgeschakeld.
    Om je voicemail terug te activeren bel je opnieuw het gratis nummer 1987 (met je gsm) en kies optie 4 «om je voicemail te deactiveren of te reactiveren».

  • Voicemail beluisteren

    Je krijgt van ons een SMS als je een nieuw voicemail bericht ontvangt.
    Om je voicemail bericht te beluisteren bel je het gratis nummer 1987 (met je gsm).
    Als je in het buitenland bent, bel je het nummer +32490461997.

  • Hoe verander ik de taal van mijn voicemail?

    Om de taal van je voicemail te veranderen moet je de taal van je SIM-kaart veranderen (zie FAQ: “Taal van mijn SIM-kaart veranderen”).

  • Hoe stel ik de opneemsnelheid van mijn voicemail in?

    Het aantal seconden vooraleer je voicemail het gesprek overneemt kan worden ingesteld. Standaard is dit 20 seconden. Om deze tijd te veranderen in bijvoorbeeld 5 seconden: Vorm **61*+32490468787**5# op je gsm-klavier en druk op de beltoets. Je kan kiezen tussen 5, 10, 15, 20, 25 of maximum 30 seconden als opneemsnelheid. Als je dit wil veranderen moet je de 5 in de instructie vervangen door het aantal gewenste seconden.

  • Hoe schakel ik mijn oproepen door naar een ander nummer?

    Je kan ervoor kiezen om je oproepen te laten doorschakelen naar elk willekeurig vast of mobiel telefoonnummer. Je kan zelf kiezen wanneer de oproepen doorgeschakeld zullen worden:


    Indien je in gesprek bent (je bent zelf aan het bellen):
    – Inschakelen: Vorm **67*nummer van bestemming# op je gsm-klavier en druk op de beltoets. Bv: **67*+32486123456#
    – Uitschakelen: Vorm #67# op je gsm-klavier en druk op de beltoets.


    • Indien je gsm geen signaal ontvangt (gsm is uitgeschakeld of je hebt geen netwerk):
    – Inschakelen: Vorm **62*nummer van bestemming# op je gsm-klavier en druk op de beltoets. Bv: **62*+32486123456#
    – Uitschakelen: Vorm #62# op je gsm-klavier en druk op de beltoets.


    • Indien je een oproep niet kan beantwoorden:
    – Inschakelen: Vorm **61*nummer van bestemming# op je gsm-klavier en druk op de beltoets. Bv: **61*+32486123456#
    – Uitschakelen: Vorm #61# op je gsm-klavier en druk op de beltoets.


    • Indien je alle oproepen wenst door te schakelen:
    – Inschakelen: Vorm **21*nummer van bestemming# op je gsm-klavier en druk op de beltoets. Bv: **21*+32486123456#
    – Uitschakelen: Vorm #21# op je gsm-klavier en druk op de beltoets.

    Om alle opdrachten voor oproep-doorschakeling allemaal samen uit te schakelen toets je ##002# op je gsm-klavier en druk op de beltoets.

  • Hoe worden doorgeschakelde oproepen gefactureerd?

    Doorgeschakelde oproepen worden gefactureerd alsof je zelf belt.

  • Ik ontvang ongewenste kwaadwillige oproepen

    Wanneer je anonieme kwaadwillige oproepen of SMS-berichten krijgt op je gsm of op je vast telefoontoestel en je de identiteit van de vermoedelijke dader van deze oproepen of SMS-berichten wilt kennen, kan je klacht indienen bij de Ombudsdienst. Je kan dit hier doen.

  • Ik kan geen persoonlijke hotspot configureren

    Heb je een iPhone? Dan moet je ook een aparte APN invullen met de gegevens voor de persoonlijke hotspot. Gelieve deze gegevens in te vullen en deze stappen te volgen in je iPhone:
    • Ga naar Instellingen
    • Ga naar Mobiel netwerk
    • Ga naar Mobieledatanetwerk
    En daar staan dan de 3 instellingen voor
    • APN voor Mobiel internet
    • APN voor MMS
    • APN voor Persoonlijke hotspot
    Bij deze 3de stap ‘APN voor Persoonlijke hotspot’ moet je ervoor zorgen dat deze gegevens zijn ingevuld:
    • APN: mworld.be

  • Hoeveel karakters mag een SMS bevatten?

    Een SMS-bericht mag maximaal 160 karakters tellen. Als je er meer dan 160 hebt, zal je een tweede bericht worden aangerekend (per 160 karakters). Als je meer dan 320 karakters hebt zal je 3 sms’en worden aangerekend, enzovoort. (dus telkens per schijf van 160 karakters).

  • Ik kan geen SMS’en versturen

    Controleer of het nummer van de Berichtencentrale (SMSC – Service Center) goed is ingesteld in de SMS-instellingen van je gsm.
    Dit nummer moet altijd ingesteld staan op het nummer +32495002530.

  • Beschikt UNDO over een 5G netwerk?

    Zeker, Orange investeert meer dan ooit in het netwerk zodat jij verbonden kan blijven met je dierbaren en je favoriete content.

    Orange vernieuwt het 4G-netwerk volledig en rolt geleidelijk aan 5G uit.

  • Heeft UNDO VoLTE & VoWIFI?

    VoLTE
    VoLTE staat voor Voice over LTE, namelijk bellen over 4G.
    Als je beschikt over een compatibele smartphone, kan je automatisch genieten van deze technologie.

    Bellen via WiFi
    Gebeurt het soms dat je een minder sterk mobiele (4G/5G) netwerkbereik hebt, maar wel verbonden bent met WIFI? Goed nieuws: je kan ook via het wifinetwerk bellen (Voice over WiFi) wanneer het bereik van het mobiele netwerk bij je thuis onvoldoende is. Een goede wifidekking is daarom belangrijk om een optimale kwaliteit van je gesprekken via wifi te garanderen.

  • Hoe kan ik diensten van derden stoppen?

    Wens je te vermijden dat je dure SMS’en of/en oproepen ontvangt waardoor het bedrag van je uitgaven abnormaal hoog oploopt door het gebruik van diensten van derden?
    Dan kan je deze diensten als volgt laten blokkeren: Stuur de boodschap STOP via SMS naar het verkorte nummer. Op die manier schrijf je je uit voor deze dienst.

  • Hoe kan ik mijn nummer tijdelijk stopzetten?

    Contacteer support@undo.be.

  • Hoe stop ik mijn abonnement/contract?

    Vul het UNDO Herroepingsformulier in en stuur het naar support@undo.be. Wij zullen dan je nummer deactiveren en je abonnement stopzetten. Voor deze maand zal je dan nog wel een laatste slotfactuur ontvangen.

  • Hoe verwijder ik mijn account?

    Om toegang te krijgen tot de sectie voor accountverwijdering in de app, gaat u naar “Mijn account” op https://wsc.undo.be/ en logt u in via het authenticatieproces. Klik op Meer > Instellingen > Accountinstellingen > Account verwijderen en bevestig uw keuze. Op deze manier geeft u het systeem direct de opdracht om uw account te verwijderen.

    Meer informatie over het verwijderen van je account kan je hier terugvinden.

  • Wat is het verschil tussen “Internationaal bellen” en “Roaming”?

    – Internationaal bellen wordt gebruikt voor bellen vanuit België naar een ander land.
    – De term ‘roaming’ wordt gebruikt voor het bellen en gebeld worden vanuit het buitenland.

  • Bellen vanuit het buitenland (roaming bellen)

    Je kan vanuit het buitenland naar alle andere landen bellen en SMS’en.
    Voor een overzicht van de landen en de prijzen verwijzen we je door naar https://undo.be/nl/tariffs/roaming.
    Om iemand vanuit het buitenland te bellen dien je het teken + of 00 voor de prefix van het land toe te voegen. Vergeet de eerste 0 van het oproepnummer niet weg te laten. Bijvoorbeeld: je wil het Belgisch nummer 0487030405 bereiken vanuit het buitenland. Je moet dan volgend nummer draaien +32487030405 of 0032487030405.

  • Ik kan niet bellen, sms’en of surfen in het buitenland

    – In het buitenland wordt je gsm automatisch verbonden met een plaatselijke operator (je ziet de naam van de plaatselijke operator verschijnen op het scherm van je gsm). Indien je met deze operator niet kan bellen, sms’en of surfen gelieve dan in de instellingen van je gsm manueel een andere operator te selecteren en daarmee te proberen.
    – Probeer ook eens gewoon je gsm te herstarten.
    – Om iemand vanuit het buitenland te bellen dien je het teken + of 00 voor de prefix van het land toe te voegen. Vergeet de eerste 0 van het oproepnummer niet weg te laten. Bijvoorbeeld: je wil het Belgisch nummer 0487030405 bereiken vanuit het buitenland. Je moet dan volgend nummer draaien +32487030405 of 0032487030405.

  • Bellen naar het buitenland (internationaal bellen)

    Je kan vanuit België naar alle landen bellen en SMS’en.
    Voor een overzicht van de landen en de prijzen verwijzen we je door naar https://undo.be/nl/tariffs/roaming.
    Vergeet zeker niet om de prefix van het land van je correspondent toe te voegen voorafgegaan door het teken + of 00 zonder de eerste 0 van het oproepnummer.

    Bijvoorbeeld: je wil het nummer 0402811215 in Nederland bellen. Je moet dan het volgend nummer draaien +31402811215 of 0031402811215.

  • Wanneer start mijn factuur?

    Je abonnement start op de dag wanneer je nummer geactiveerd werd. Je ontvangt je eerste factuur aan het begin van de volgende maand, waarop je gedeeltelijk wordt gefactureerd voor deze maand (vanaf de dag van de activering van je SIM-kaart) en ook voor de volgende maand.

  • Hoe ontvang ik mijn facturen?

    Je ontvangt je factuur digitaal via email.

  • Wat gebeurt er als ik niet betaal of vergeet te betalen?

    Als je de factuur ontvangt heb je 15 dagen vooraleer deze vervalt. Na deze datum krijgt je verschillende betalingsherinneringen via SMS en email. Wanneer je dan nog steeds niet betaalt dan zal je nummer worden gedeactiveerd.

  • Hoe kan ik m’n factuur betalen?

    Je kan je factuur betalen via een online betaling ofwel via een domiciliëring. Deze betalingen kan je doen in de APP of in My account.

  • Wat zijn mijn CO²-emissies?

    Jouw CO2-uitstoot is het gevolg van het dagelijks gebruik van je smartphone. Smartphones bevatten verschillende zeldzame aardemetalen zoals goud, kobalt, lithium, zilver en silicium. Het delven van deze componenten zorgt voor de uitstoot van koolstof in de atmosfeer. Op dezelfde manier veroorzaakt ook de productie van de smartphone uitstoot. Als gebruiker van smartphones maken we ook gebruik van onze 4G/5G-netwerken om te bellen, internetten, verschillende applicaties te gebruiken en af en toe berichten te verzenden. Deze netwerken verbruiken elektriciteit om te functioneren. Elektriciteit wordt vaak opgewekt uit niet-hernieuwbare bronnen en veroorzaakt ook uitstoot. Daarnaast moeten onze telefoons worden opgeladen, wat opnieuw elektriciteit verbruikt en uitstoot veroorzaakt. Al deze bronnen samen zorgen voor CO2-uitstoot die aan ons als gebruikers kan worden toegeschreven.

  • Wat zijn mijn CO²-compensaties?

    Als UNDO-lid heb je de kans om bij te dragen aan de strijd tegen klimaatverandering. Het planten van bomen is zeker een van de eenvoudigste manieren om te helpen en directe impact te hebben. Daarom plant elk nieuw UNDO-lid standaard één boom in ons UNDO Forest – een natuurlijke CO2-opslagplaats. Maar dat is niet alles, elk UNDO-lid kan ook opkomende technologieën voor CO2-verwijdering ondersteunen, zoals Biochar, CCS en Enhanced Weathering via “UNDO Removal”. Je maandelijkse berekende emissies kunnen geneutraliseerd worden door het toewijzen van hetzelfde aantal of een groter aantal KG’s aan een of meerdere verwijderingsprojecten naar keuze.

  • Hoe worden mijn emissies berekend?

    De totale weergegeven emissies omvatten het volgende:

    (1) APPARAAT – UNDO berekent de emissies die worden geproduceerd tijdens de fabricage van uw apparaat, rekening houdend met of uw apparaat nieuw of gebruikt is. De gegevens worden verzameld uit milieuverslagen van fabrikanten zoals Apple, Huawei en Fairphone.

    (2) BATTERIJ OPLADEN – UNDO schat uw dagelijkse stroomverbruik en resulterende emissies op basis van de tijd die uw apparaat onder lading staat.

    (3) TELECOM GEBRUIK – De energie die door het netwerk wordt verbruikt om u diensten zoals oproepen, sms-berichten en gegevens te bieden, wordt door UNDO berekend op basis van het aantal oproepen, sms-berichten en GB’s die u gebruikt.

    (4) INGEBRUIKNAME & ACTIVATIE – UNDO houdt ook rekening met de eenmalige emissies als gevolg van het bestellen en activeren van uw UNDO SIM-kaart. Indien het een:
    – Fysieke SIM-kaart is, dan vertegenwoordigt dit een totaal van 8,1 KG CO2
    – eSIM is, dan vertegenwoordigt dit een totaal van 3,1 KG CO2.

  • Wat zijn mijn CO2 KG’s?

    Net zoals GB’s omvat elk UNDO-abonnement een bepaald aantal KG’s (kilogrammen). Beschouw deze als je persoonlijk emissie-tegoed dat gebruikt kan worden om je maandelijkse emissies als gevolg van het gebruik van je smartphone te compenseren. Je kan deze KG’s en projecten vinden in de “UNDO Removal” sectie. Log gewoon in op de applicatie, wijs KG’s toe aan het project van je keuze en druk op “Compenseren”! Dit vertegenwoordigt je steun voor de keuze van projecten en helpt gebruikers direct te verbinden met projecten met een tik op het scherm. Als je emissies hoger zijn dan de beschikbare KG’s, kan je extra KG’s kopen. Je kan deze extra opties vinden door op ‘LATEN ZIEN’ te tikken in het gedeelte ‘Je Tarief’ via de mobiele app of website. De KG’s die na de compensatie overblijven, worden meegenomen en toegevoegd aan je beschikbare quotum voor de volgende maand.

  • Wat is “UNDO Removal”?

    UNDO Removal heeft als doel om de UNDO-gemeenschap letterlijk te verbinden met technologieën voor koolstofverwijdering! Met als doel de hoeveelheid koolstof die door menselijke activiteit wordt uitgestoten in evenwicht te brengen, zorgen deze technologieën voor de verwijdering van atmosferische koolstof en de langetermijnopslag gedurende meer dan 100 jaar in verschillende vormen, zoals gesloopt beton of ondergrondse opslag! Een van de meest kritische uitdagingen van de moderne tijd voor dergelijke technologiegedreven projecten is de hoge kosten van projectuitvoering, die kunnen worden verlaagd door het toepassen van het principe van schaalvoordelen. UNDO verkrijgt hoogwaardige, gecertificeerde VERWIJDERING-credits van individuele projectontwikkelaars over de hele wereld. Projecten worden geverifieerd door onafhankelijke derde partijen en volgen internationaal erkende normen en rapportagestandaarden zoals het Gold standard, Puro earth en Verra. Voor onze gebruikers is UNDO Removal een manier om projecten van hun keuze te kiezen en koolstofneutraal te zijn door elke maand hun emissies te compenseren. Je kan je CO2 KGs gebruiken die reeds zijn inbegrepen in je maandelijkse abonnement, zonder extra kost.

  • Wat is “UNDO Forest”?

    UNDO Forest is een project dat tot doel heeft een natuurlijke koolstofput te creëren die koolstof onder de grond in de bodem zal absorberen en opslaan. Het is 100% eigendom van UNDO. Het project wordt ontwikkeld in de Democratische Republiek CONGO, in de buurt van de stad Kinshasa. We werken samen met onze partner IBI Village, die ons helpt met activiteiten ter plaatse. Het project heeft tot doel 25.000 bomen te planten in de eerste fase. Het concept van agroforestry wordt toegepast om het maximale uit het land te halen en een droge savanne te veranderen in een habitat vol met acacia, maïs en maniok. Elke nieuwe abonnee garandeert de aanplant van 1 boom, maar dat is niet alles. Onder het project kunnen gebruikers ook extra sociale initiatieven ondersteunen door UNDO Forest-add-ons toe te voegen aan hun maandelijkse abonnementen. Op deze manier helpt de gemeenschap niet alleen de planeet, maar ook de lokale bevolking door werkgelegenheid en hulp te bieden, net zoals de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN.

    UNDO verstrekt regelmatig updates over de voortgang van het project en de activiteiten ter plaatse via foto’s, video’s of zelfs interviews met de lokale bevolking via onze sociale media-kanalen. Volg UNDO op Facebook, Instagram, Tiktok om op de hoogte te blijven.

  • Wat zijn de “UNDO Forest” add-ons?

    UNDO Forest add-ons zijn initiatieven die tot doel hebben het leven van de lokale bevolking te verbeteren en het planten van bomen in onze UNDO-bossen te versnellen. De projecten worden eigenlijk gekozen uit de lijst met wensen die is samengesteld door de lokale bevolking die in de buurt woont en ons helpt bij het onderhouden van de bomen, het planten van nieuwe bomen of zelfs het bouwen van brandwanden om onze kostbare bossen te beschermen tegen natuurlijke bosbranden tijdens het droge seizoen. Deze initiatieven dragen direct bij aan het verbeteren van de kwaliteit van leven van de lokale bevolking, door meer bomen te planten, medische hulp te bieden aan lokale families, educatieve ondersteuning te bieden voor hun kinderen, of zelfs consumptieve landbouwgereedschappen te kopen of belangrijke leden van de biodiversiteit te behouden, zoals bijen!

    Je kunt deze extra opties vinden door op “LATEN ZIEN” te tikken in het gedeelte “Je Tarief” via de mobiele app of website.

  • Waarom plant UNDO bomen in Congo?

    UNDO plant bomen in Congo in plaats van in België om een grotere milieu-impact te maken en de wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen te ondersteunen. Het Congobekken is een van de belangrijkste koolstofputten ter wereld en neemt veel meer koolstofdioxide op dan bossen in België, dankzij het tropische klimaat en de snelgroeiende bomen. Door de herbebossingsinspanningen op deze regio te richten, helpt UNDO de ernstige ontbossing te bestrijden, wat een belangrijke oorzaak is van wereldwijde koolstofemissies.

    Daarnaast draagt het herstel van de Congolese bossen bij aan het behoud van biodiversiteit en de bescherming van bedreigde diersoorten. De uitgestrekte gebieden van aangetast land in Congo maken ook grootschalige boomaanplant mogelijk, wat niet haalbaar zou zijn in meer verstedelijkte gebieden zoals België. Deze aanpak maximaliseert de positieve impact op klimaatverandering, ecosystemen en lokale gemeenschappen.